centaflex coupling ve islam savasları66
sizlere en güzel bilgileri yazan centaflex coupling dediki V)'gamber efendimizin (s.a v.) vefalına kadar seksen yedi (87) Serivye - Gazve ve Savaş meydana gelmiştir.Arapçada Seriy>’e: 5 kişiden 400 kişiye kadar olan Askeri bir-li_^e denir.
500'den fazla olan askerî birliğe; Menser,
800den fazla olan askeri birliğe; Hamiş,
Perakende olan askerlere de Ba’s denirdi.
î'apılan Seriyj'elerin çoğunda savaş yerinde müşriklerin bulunmadığı, ya kaçıp .savaşmayı göze alamadıkları, ya aracılar vasıtasıyla tiir şekilde savaştan \’azgeçtikleri ya da anlaşma ve teslim olma yoluyla çarpışma yaşanmadığı tarih kitaplarında kayıtlıdır. Bunlar da ufak tefek hâdiseler meydana gelmişse de savaş mahiyeti taşımamaktadırlar. Toplam seriye sayısı 59’dur. Bu seriyyelerin her biri için Rcsûlullalı efendimiz (s.a.v.), Hz. Haınza, Hz. Ali, Ubeyde b. Haris, Abdullah b. Çalış, Sa’d b. EbiVakkas, Ümeyr b. Adi, Hz. Halid. bin Velid ve diğer sahabileri görevlendirmiştir.
Hz. Peygamber’in bizzat sevk ve idare ettiği seferlere denir.
87seferin 28’ine Gazve ismi verilmiştir. Bu Gazvelerin tamamında Resûl-i Ekrem efendimiz (s.a.v.) bizzat bulunmuş ancak Resûlullah (s.a.v.) 9 savaşta bizatihi savaşmıştır ve Hz. Ali (r.a.) da onunla ha-2irbulunmuş, Gazvelerin tamamında savaşmıştır.
Bu Gazvelerin isimleri şunlardır;
V’eddan Gazvesi - Buvat Gazvesi - Uşeyre Gazvesi -1. Bedir Gazvesi -2. Bedir Gazvesi - Beni kaynuka Gazvesi - Sevik Gazvesi - Enmar Gazvesi - Necran
-Ben i Nadr Ga/vesi - Zalur rika Gazvesi - Kügü)^
Dümetül Cendel gazvesi - Miıreysi Gazvesi - Ahz.-,
Kurayza - Gabe Gazvesi - Beni Libyan Gazvesi -
-Hayber Gazvesi - Vadi’l Kura Gazvesi - Mute Gazv Fethi - Hüneyn Gazvesi - Taif Gazvesi - It-biık Gazv^*'’
Peygamber cfcıuliınizin (s.a.v.) bizatihi (r.a.) iştirak ettiği 9 savaş ise:
1-Bedir, ''
2-Uhut,
3-Müreysi,
4-Hendek,
5-Kurayza,
6-Huneyn,
7-Mekke’nin Fethi,
8-Hayber,
9-Taif.
Biz burada tarihsel önemine binaen bu savaşları ve ] efendimizin (s.a.v.) vefatından sonra Hz. Ali’nin (r.a.) yaptı^^îT^ lan ve bazı önemli Gazveleri tek tek, kronolojik olarak ele r’ ^
KAYNUKA OĞUULARI
(H. 2 yılı Şevval ayı M. 624)
Kaynuka Oğulları Medine’de (Yesrib) yaşamış bir Yahudi Vai,;, leşidir.
Yahudiler (F^kiden büyük Arap mabedinin yeri olan) Sion’dan Hı-ristiyanlar tarafından kovulduktan sonra, yeryüzünün çeşitliyet^j. rine az veya çok büyük cemaatler hâlinde dağılmışlardı. Ancak Arap yarımadasına ne zaman geldikleri, cemaatlerinin burada ne zaman oluştuğu bilinmiyor. Ancak İslâm’ın yaynlışından önce Arabistan’ın her tarafında Yahudiler vardı. Ferdî ve pek az sayıda olduğu gibi sağlam cemaatler hâlinde, Eyle (Akabe Körfezi)’nden Yemenin\-eya Umman’ın uçlarına kadar, Medine’den Bahreyn’e kadar; Meknada Vadiül-Kura’da, Teyınâ’da, Fedek’te, Tâifte kısacası bütün şehirlerde, aynı şekilde panayırlarda ve kervanlarda onlara rastlanır.*^® Mekke’de hemen hemen hiç Yahudi yoktu. Ancak onlar, bölgenin yıllık panayırlarında, özellikle Ukaz’da bulunurlardı. Ukaz’da hem ticaret eşyası satarak, hem de kendilerini gizli şeyleri bilen veya
258 Muhammcci Mnmidııllah, İslâm F^nıbcri Çev, Salih Tuğ 1/393, 394).
halx‘r\'eren kâhin olarak tanıtmak suretiyle iyi para ka-bilirierciı. Khl-i Kitab olarak, câhil bedevîler ü/erinde Ö7x
H?. Peygamber Medine’ye hicııet ettiği zaman, halkın hemen he-Yahudi idi. Ancak >’ahudilcrin bu bölgeye gelişi hakkında ' .,1, bir bilgi yoktur. İslâmiyet ortaya çıktığı sırada, büyük çapta
konuşuyorlar, çocuklarına Arap ıiinlcri'■eriyorlardı. Kabileleri bile Arap isimleriyle çağrılıyordu."""
l^om§ulan müşrik Araplar gibi Yahudiler tle kabile hâlinde ya-<ncrl.ırdı Hz. Peygamlu-r (s.a.v.) tarafından olııştıırulan Medine j İ3„uicvleti ana>asasmda dokuz. Yahudi kabilesinden söz ediliyor.^'"
Fakat tarihçiler bunları üç grupta topluyor. Kaymıka Oğulları
l«ı •^•‘‘bilcden biridir. Diğerleri, Nadir ve Kurayza Oğullarıdır.
Kaymıka, kuyumcu anlamına gelmektedir. Gerçekten de onlar l^âmiyct’in başlangıcında bu mesleği yapıyorlardı. Ayrıca umûmî (icaretlc do meşgul oluyorlardı. “Sûk Benî Kaymıka: Benî Kaynuka ç,[şısı'nda hatıraları kalmıştır."
Re.sûlullah'ın (s.a.v.), Medine’ye gelir gelmez yaptığı en önemli i^dıTİn başında bir anayasa hazırlamak gelir. Bu anayasada Yahudi-l^dı’Oİan karşılıklı hak ve ödevler belirtilmiştir ki bunlardan biri, hariçten gelecek saldırılara karşı bütün cemaatlerin Medine’yi sa-,Tinmalandır.
Bundan sonra Peygamber (s.a.v.), Yahudileri İslâm’a davet et-nıij, kendisini bir Allah elçisi, bir peygamber olarak Kur’ân’ı tebliğ etmiştir. Bazıları Müslüman olmuş, bazıları çekinmiş, kimileri de İslâmiyet’le alay etmişler hatta Peygambere (s.a.v.) karşı harb eden-leıe aktif bir şekilde yardım etmişlerdir.
Bedir Savaşı’nda Müslümanlarla Yahudiler arasındaki centaflex coupling münasebetler büsbütün bozuldu. Yahudiler hep birden peygambere karşı düşmanca bir tavır takındılar. Böylece İslâm için büyük bir tehlike arz etmeye başladılar.
Resûlullah (s.a.v.), bir seferinde Kaynuka Oğulları Yahudilerinin pazanna giderek onları toplamış ve şu şekilde hitabetmiş:
'Ey Yahudi cemaati! KureyşIilerin başına gelen felâketin sizin başınıza da gelmemesi için Allah’tan korkunuz ve İslâmiyet’i kabul
M. tlamidullah, age, 1/394 260 M Hamidullah, a.g.e.I/405
M Salih luğ, IsIiûh IbUut?
ediniz. Zira biliyorsunuz ki ben Rönderilnıi-} bir
bunu kitabınızda buluyorsunuz ve sizi davet
Yahudiler ona şu cevabı vermişler;
“Ya Mubammed! Sen ancak kendi kavmini tanıj savaş sanatını bilmeyen bir kavimle karşılaşman tesadüfen sen onları bozguna uğrattın. Vallahi şayet bi^'^'V vaşırsak, yiğit olduğumuzu anlarsın."^“
Bu konuşmalaı-dan sonra, Müslümanlarla Kaynukao. '' sındaki ilişkiler daha da bozuldu ve nihayet bir man bir kadına karşı (,-irkince davranışı, bardağı taşı^^ ^ oldu. Kaymakların nakline göre olay şöyle cereyan etmişi"
Bir Arap kadını bazı şeyler satmak üzere Kaynuka 0{>,iı zarına giderek eşyasını satar. Sonra bir kuyumcu dükkânitij *'''
Orada bulunan Yahudiler, kadından yüzünü açmasını istericf ^ yanaşmayınca kuyumcu, kadının eteğini arkasından belice kadın ayağa kalkınca avret mahalli görülür, onlar da bunaijj*^
1er. Kadın feryad etmeye başlayınca Müslümanlardanbirikılul^' kerek Yahudi kuyumcunun üzerine atılıp onu öldürür. '* Yahudiler de toplanıp Mü.slümanı şehid ederler. Şebidç,j;, Müslümanm ailesi imdat ister. Bu durum Müslümanları çok lendirir.=‘>3
Kaynuka Oğulları, Peygaınber’le (s.a.v.) savaştıkları zama^ lann işlerini Abdullah b. Übeyy b. Selvıl üstlenmiş ve önlerine müştü. Onların Abdullah ile anlaşmaları olduğu gibi HazrecO^\\j rından Ubâde İbn esSâmit ile de ittifakları vardı. Ubâde, onlannHj^ Peygamber’le olan antlaşmalarını bozduklarını duymnea Peygambet^ (s.a.v.) gelerek O’nun huzurunda, Kaynuka Oğullan ile olan itüb-kını reddetti. Onlarla ittifaktan Allah’a ve Resûlü’ne sığındı ve, “yj Resûlullah! Ben, Allah’ı, Resûlü’nü ve mü’minleri dost biliyorum,bu kâfirlerle ittifak yapmaktan ve onlarla dostluktan Allah’a ve Resûlii’ne sığınırım!” dedi.^*'^
Mâide Sûresi’ndeki kıssa, Ubâde ve Abdullah b. Übe>7 hakkında nazil oldu:
262İbn İslıak, Sîre, Neşr. M. Hamidullah, Konya 1401/1981, s.294; el-Taberi,Tatihür-Rıısül vel-Mülûk, Neşr. Degocje.3/1360).
263İbn nişanı, es-Sîretü’n-Nebcviyye. Nşr. M. es-Sekâ. i. el-Ebyârî. A.HafızÇelebi, Lübnan 1391/1971, 3/51).
264İbn Ishak. agc., 295
No comments:
Post a Comment