centaflex coupling ve islam savasları23

centaflex coupling ve islam savasları23

 bugün en güzel bilgileri yazan centaflex coupling diyorki Kesûlullah, “dinden çıkacaklar olacak" haberini verirkç^, hırın bir alâmeti olarak içlerinde bir adam bulunacak o adaı„| zusıı olup kolu olmayacak, pazıısunun ucunda meme ucügji)j\ kıntı bulunacak, üzerinde de beyaz kıllar bulunacak!" buyurn).
Hz. Ali Haricilerle yaptığı savaşın sonunda adamlarına sıfta birini arayıp bulmalarını emretti.
Tüm aramalara rağmen onu bulamadılar. Bu kez Hz. bizzat kendisi aradı ve o adamın cesedini maktııller arasında Kolunda aynen kadın memesine benzer bir etin sarktığım, ucu üzerinde birkaç siyah kılın bulunduğunu gördü. Bu et çekilip uzatıldığında eli hizasına kadar uzuyor, bırakıldığında hâlini alıyordu.
Böylece peygamber efendimizin (s.a.v.) Hariciler hakkındakitna. cizesini Hz. Ali bizzat müşahede etmişti.

Hz. Ali (r.a.) onu bularak, ajmı zamanda onu hakkaniyetinehût cet göstermişti.
lo- Hayber’in, Mekke’nin, Fars, Rum ve Yemen’ın fethedileceğini bildirmiş
Başta Hz. Ali olmak üzere buraların fethi gerçekleşti.
216Müstcdrek4/487 Camiü’l Kebir 2/80
217İbn-i Mace filen 34; K. Ummal 14/267
218Buhari edep 78-Mu!eemu-s sağır 1/155-Bcyhaki delail 6/431
PEYGAMBERİMİZİN SAVAŞ TAKTİKLERİ
(H/.. Ali'nin (r.a.) savaş dersini uldıj^ı üstadı)
poyganÜK'r Efendinıiz'in (s.a.v.) savaşlarının temel gerekçeleri ^^princ kısa bir değerlendirme yapmaya gayret edelim. Malum ol-jıigıi üzere, savaşların pek çok sebebinden söz edilebilir. 'Fespitlcri-[iiizesore Hz. Peygamber’in savaşları, aşağıdaki sebep ve hikmef-l^rle meydana gelmiştir:
I. nüşınaiıln mücadele edecek güce sahip olduklarını liisscttirmc
Hz. Peygamber’in bazı savaşlan, özellikle Bedir Savaşı’ndan önce ^-apilan seriy)'eler, Medine’de İslâm’a ve ınüntesiplerine düşmanlık dmsulan besleyen müşrik ve Yahudilere, Müslümanlara saldırı için kollayan Mekkeli müşriklere, Müslümanlann bir güç olduğunu g(«lerme, İslâm’ı tebliğ konusunda özgürlük alanı oluşturma ve sal-dınlara karşı varlıklarını korumayı hedeflemektedir.*”
Bu seriyyeJer, Müslümanların varlığını ve gücünü gösteren ve netice itibariyle de tebliğin önündeki engelleri açmaya yönelik mübadelelerdir. O dönemde bölgede kaba kuvvetin hâkim olması, kuvvetlinin haklı gösterilmesi ve mazluma hayat hakkı tanınmaması,
Hz. Peygamber’in bölgede emniyeti temin etme düşüncesiyle askeri müfrezeler göndermesine sebep olmuştur. Sîfü’l-Bahr ve Rabığ semden ile Ebvâ, Buvat, Hamrâu’l-Esed ve Küçük Bedir gazaları bu maksatla gerçek leştir ilm işti r.
219Hallâb, Mahnıud Şîl, Komutan Peygamber Hz. Peygamber’in Askerî Dehası, çev. A|ırakça, Ahmed, İst., 19X8, s. 56.
220Gaza ve seriyyeler hakkında ayrıntılı bilgi için bkz. Nargül, Veysel, Kur’ân ve Hz. Peygamber’in Uygulamaları Işığında Cihad, (Ha-sılmamış Doktora Tezi), Erzurum, 2005, s. 111-217.
2. Saldırının rınunsal kaynaklarını kesu Hz. Peyj>ambor’in bir kısım savaşları, Müsliinıanlar, lıicrcl ederken geride bırakmak /orunda kaldıj^ı ve getirdikleri mallarla ticaret yaparak l Iz. Peygamber vc \ı lara karşı savaşmak için ordu hazırlayan Mekke müşriklç''*'*'*' caret yollarını kontrol altına almak ve onları ekonomik zayıflatmak gayesiyle yapılmıştır. Mekke müşriklerinin çını kaynakları ticaret idi. Şam
Nitekim Bedir Savaşı, Kureyş’in ticaret kervanlanndan tigi ka/.ançla centaflex coupling giriştiği savaş hazırlığına engel olma gerekçc.siyleyjj,j^ mıştır. Uhud Savaşı da Bedir mağlubiyeti sonrası Hz. Feygamberjjj^ intikam almak düşüncesiyle, Ebu Siityan'm Şam ticaret kcr\aniru^ geliriyle hazırlanmıştı.^'* Savaşa hazırlanmada böylesine önemli yaptırım olan ticaret kervanlarının takibiyle fınansal kaynaklarınIt^, silmesi, Müslümanları sürekli tehdit eden Mekkeli müşriklere kaj^ Sîfü’l-Bahr, Rabığ, Harar, Nahle, Karde ve îs seriyyelcri ile etkilibjj yaptırım olarak kullanmıştır.
3.Saldırılara karşı savunma yapma Hz. Peygamber’in .savaşlarının bütünü, gerekçeleri ve ana gayeleri açısından savunma nitelikli olmakla birlikte, savaş stratejisi bakımından savunma nitelikli savaşları sayıca azdır. Hz. Peygamberin bazı savaşları, düşmanın Müslümanların varlığına ve toprak bütünlüğüne karşı giriştiği saldırılar neticesi meydana gelmiştir. Bu durumda Hz. Peygamber, saldırılara karşı meşru müdafaa hakkını kullanmıştır. Zîrâ Kur’ân’da saldırıya maruz kalınması hâlinde .savunma
221İbn Hışâm, Ebu Muhammed Abdulmelik b. Hişam, es-Sîrctü’n-Ncbeviy>e. Müslim, Sayd 17,
222İbn Sa’d. Muhammed, el-Tabakâtu'l-Kübrâ, Beyrut, 1985,2/ 37; Scmhüdi, Nurud-din Ali b. Ahmcd, Vel'âu’l-Veta, Beyrut, ts.,1/281. Ayrıca bkz. İbnü’l-Esîr, Ebu'l-llasan Ali b. Muhammed, cl-Kâmil fi’l-Tarih, Beyrut, 1965, 2/113, 116; Buhâri Menakıb, 251, Megazi, 2.
223Bkz. Hamidullah, Muhammed, Isl.'im Peygamb^gfcf .'s-Salıh Tuğ. Ankara
2003.2/1036-1037.
|. jçjp savaşa» izin vcriliDckte”' \c snvaşm mc^rıı j;orokçclrrlu geifkliğj vurgulanmaktadır.
ijr-Hendek savaşları arasındaki miicadck* donemi, Mckkcli Llrr w Medine Yahııdilerino karşı savunmaya yönelik giri-
birlikte yaşadıkları Yahudilcre karşı alınması gereken ınnıa tetikirlerinin, daha sonraki dönemlerde ne kadar hayatî bir ji7 etliği müşahede edilmektedir. Nitekim Mekkcli müşrikler Yahudilerinin katılımıyla oluşturulan güçlü Ahzab birliği Medine’yi savunma durumunda kalan Müslümanlar, .sa-'^^„,sında Kureyzahlarm ihanetiyle tehlikeli anlar yaşamıştır.
' lir Pe>'gaınber, Medine döneminde özellikle Yahudilerin Müs-nlara karşı takındıkları düşmanca tavırlarıyla mücadele et-
gelebilecek muhtemel saldırıya karşı hazırlıklı olmak zo-
Uusrlıeple Bedir, Uhud ve Hendek savaşları, hem meşruiyet açı-pdan h*'*’’ savaş stratejisi açısından saldırılara karşı savunma-Ijçjeflendiği cn önemli savunma savaşlarıdır.
4.Düşman hakkında bilgi toplama Hz. Peygamber’in bazı gaza ve seriyyeleri her ân saldırma fırsatı tollav*»’ düşman hakkında bilgi edinmek maksadıyla yapılmıştır. jlıiiJfınıanların öncelikle müşrikler olmak üzere bütün düşmanlara İjrşı dâima teyakkuz hâlinde olmaları gerekiyordu. Bu gerekçelerle Hı- Peıgarnber Medine’nin güvenliğini sağladıktan sonra çevre ka-İJİlcJerle anlaşma yaparak Mekke müşriklerine karşı daha tedbirli ol-hedeflemiştir. Gönderilen ilk seriyyeler genellikle düşman hakanda haber toplamak, istihbarat elde etmek, onların siyasî, ekonomik (junımlannı kontrol altına almaya yönelik olmuştur.^-’
Savaşlardan önce bilgi toplamak için keşif kollan ve casuslar ^nderilmiştir. Keşif kolu, istihbarat ve diğer yollarla düşmanın ge-leldurumu hakkında bilgi sahibi olmak, Müslümanların güvenliği
241İ4C.2238; Bakara. 2/190; Şûra. 42/41 25 Bakara. 2/194.
>6 Hartâb, Komuian Peygamber, s. 13.
(7 Vikıdi,Muhammed b. Ömer, Kitâbıı’l-Meğazî, 0,\ford Üniversitesi, 1966. 2/459-440; Ibn Kayyım, Ebu Ahdillah Muhammed b. Ebî Bekir, Zûdü'l-Meâd tî Hedy-i Ha)n'l-lbâd, Kahire, ts.3/l29-l30.
5 Bskara. 2/91; Al-i İmran, 3/183; Kasas, 2S/48-50.
Hbfl Hı^m, 1-2/601 vd^liormdulLıiıJıJ^ia^
düijmanm sava!» gücü hakkında onların nasıl, nerudo ' lar akında savaşacaklarına dâir bilgiler elde elmck kaimışlır.-''
Nakle, Birinci Zû’l-Kassa, Vâdi’l-Kura’, İkinci Cinajj Abdullah b. Revaka ve Haybcr seriyyeleri, ansızın saldın, olan düşman hakkında istihbarat elde etmek için tertip
5.Anlaşmaların ihlâl edilmesi ve ihaneti Anlaşmaların ihlfdi, uluslararası ilişkilerde suç teşkil Allah Resûlü (sallallahu aleyhi ve sellem) döneminde de anli3; pılan tarafların anlaşma maddelerini ihlâl etmeleri, bazı savaji^-sebebini oluşturmuştur. Hicretten sonra Peygamber Efendi^ ^ (s.a.v.) Medine’de yaptığı Medine Vesikası ile Hudeybiye Ban.^‘ laşmasmm ihlâli, bazı savaşların meydana gelmesinin temel bini oluşturmuştur.
Allah Resûlü (s.a.v.) anlaşmalara her zaman azamî derecede ayet etmiştir. Bunun en çarpıcı örneği şu hâdisedir:
Hudeybiye Antlaşması’mn bir maddesine göre, Mekke’de lüman olan bir kimse Medine’ye sığınmak isterse, talebi kabul edjj^ meyip kendisi Mekke’ye iade edilecekti. İmza işi biter bitmez Mel(^ delegesinin oğlu Ebıı Cendel zincirlerini sürüyerek Hz. Peygamb^^ gelmiş ve himaye talebinde bulunmuştur. Mekkeliler adına anljı. mayı imzalayan Süheyl b. Amr’m, anlaşmanın yürürlüğe girdiği^ ileri sürerek buna itiraz etmesi üzerine, “Ey Müslümanları Beni 4 nimden döndürmeye çalışan bu KureyşIilere geri mi centaflex coupling vereceksinuj-diye feryat eden Ebu Cendel’e Hz. Peygamber, “Ey Ebu Cendel sab ret! Ecrini Allah’tan bekle. Allah sana ve senin durumunda olanla, bir kapı açacaktır. Biz Kureyş ile bir sözleşme imzaladık. Onlar bb biz onlara Allah adına söz verdik, sözümüzden dönemeyiz.”^^' ce\’; bmı vermiştir. Bu hazin hâdise, Hz. Peygamber’in anlaşma hûkür lerine sonuna kadar bağlı olduğunu gösteren çok önemli bir ömekt Hicretten sonra Mekkelilerle başlayan savaş dönemi, Hudeybi Antlaşması’yla sona ermişken, Kııreyşlilerin ihlâliyle bu anlaşma
230Bclâzurî, Ebu’l-Abbas Ahmcd b, Yahya b. Cabir. Ensâbu’l-Eşraf, Beyrut. 1< 1, 383-384; Ketıânî, Abdulhay. cl-Terâtibu'l-tdâriyyc. Beyrut, ts., I. 363.
231İbn 1 lişâm, 3-4/ 318; Beyhâkî. Ahmed b. Ali b. Hü', -Sünenü’l-Kübrâ. 1 darabad, 1344, Sünen, IX, 21^»^
Bu Rcıvk<,’cylı* İh. PcVKJnnhor onl.ın tedip niVVfsiyle
^Ijj^.riııeyiiriimii^lür,- '-' Hz. l’cygamlKT’itı müşriklerle olduğu ^'itkudi kabileleı i>'lesavnşl.ın dn yapılan anlaşma lıii-‘ 1^1,aykırı hareket etme ve anlaşma luikiimlerine mıılıalif ola-'"V nıank* işbirliğine kalkışma gibi meşru sebeplerle yapılmıştır. ^ ,,(cn sonra Medine’deki Yabudi kabileleriyle yapılan anlaşmaya hııtıin Metline halkının tek bir toplum olduğu, Müsliimanlar *’'' lıiiKİe müşrikler ve müttefikleriyle anlaşma yapılamayacağı ve ri N'nrtimı edilemeyeceği kabul edilmiştir. Anlaşma metninde Kureyş müşriklerinin kesinlikle desteklenmeyeceği ibaresi ■)|i)t)rdıı.'^^^ Söz konusu anlaşma hükümleri doğrultusunda Kay-Nııüir ve Kureyva Oğulları Yahudileriııe karşı yapılan savaş-ıiılaşmalara ihanetin bir neticesi olarak meydana gelmiştir. îsVlice itibariyle yapılan anlaşma maddelerine, kendi aleyhlerine liiiıiılt'r ihtiva ediy'or olmasına rağmen, titizlikle riayet eden Hz. jl|.^-j;anılHT, zaman zaman müttefiklerinin ihanetine uğramıştır. İşte durum Kaynııka, Nadir, Kurej'/a Oğulları gazaları ile Mekke
Baskın ve talanı cezalandırmu Hz Petgamber ve Müslümanlara ait yaylım hayvanlarının yağma-hınnıain ve bu sırada Müslümanlardan bazılarının şehit edilmesi, bir psım seriy)'elerin sebebini oluşturmuştur. Müslümanlarsırf inanç-Ijrı sebebiyle saldırılara maruz kaldığından, bu saldırılan yapan kişi ,v onları organize eden kabilelerle mücadele edilmesi gerekiyordu. jjjsJan ve talana maruz kalınması durumunda, kişinin malım ve canını korumak maksadıyla yapacağı savunma, meşru müdafaa olarak değerlendirilir. Meşru müdafaa sırasında verilen mal, can gibi zayiat, İslâm hukuk-u açısından herhangi bir cezayı gerektirmez. Harar, II. 2ıVl-Kassa, Tarif, Fezare Oğulları, Ükl ve Uraniler, Meyfaa seriyye-)eri ile Kure>7.a Oğulları, Safevân/Birinci Bedir, Sevik ve Dûmetü’l-Cendel gazaları, değişik sebepleriyle birlikte Hz. Peygamber (s.a.v.) leMüslümanlara ait malların yağmalanması veya yağmalanma te-jebbüsü sırasında Müslümanlardan bazı kişilerin şehit edilmesi gibi aldın NC hâdiseler neticesi meydana gelmiştir.
Ibn Kayyim. Zadu’l-Mcâd. 3/290, 394. n Bü Ibn Hışâm, 1-2, 501-504.
.U Ibn Sa’d. 2/28-29. 57-59, 74-78; lbnü’l-Esîr,2/ 137-139; Süheylî, Abtlurrahman b.
Abdillahb. Alınıed. er-Ravdu’l-Unurfî Tcrsiri's-Sîreti’n-Nebevıyye lı İbı^tüşâm,
centaflex coupling yazdı ve sundu..

No comments:

Post a Comment